Zakaz konkurencji – co warto o nim wiedzieć? Część 2

utworzone przez | 5 listopada 2020 | Prawo dla Biznesu | 0 komentarzy

Zakaz konkurencji – co warto o nim wiedzieć?

Stan prawny na dzień: 05.11.2020 r.

Klauzula zakazu konkurencji w umowie agencyjnej i innych umowach cywilnoprawnych, różni się od zakazu konkurencji przewidzianego w przepisach prawa pracy. W drugiej części mojego artykułu poświęconego tematyce zakazu konkurencji, przejdę do omówienia zagadnień związanych z tym zakazem określonych w przepisach kodeksu cywilnego. Odniosę się też do regulacji wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa.

Jeżeli jeszcze nie zapoznałeś się z pierwszą częścią mojego artykułu poświęconego tematyce zakazu konkurencji, to zachęcam Cię do zajrzenia tutaj.

Zakaz konkurencji w umowie agencyjnej

Jakie są warunki umownego zakazu konkurencji w umowie agencyjnej?

• Dla umownego zakazu konkurencji przewidziana jest forma pisemna pod rygorem nieważności.
  • Ma ograniczyć działalność agenta mającą charakter konkurencyjny na okres po rozwiązaniu umowy agencyjnej (ograniczenie działalności konkurencyjnej). Z tym zastrzeżeniem, że ograniczenie jest ważne, jeżeli dotyczy grupy klientów lub obszaru geograficznego, objętych działalnością agenta, oraz rodzaju towarów lub usług stanowiących przedmiot umowy agencyjnej.
  • Ograniczenie działalności konkurencyjnej nie może być zastrzeżone na okres dłuższy niż dwa lata od rozwiązania umowy.
  • Dający zlecenie obowiązany jest do wypłacania agentowi odpowiedniej sumy pieniężnej za ograniczenie działalności konkurencyjnej w czasie jego trwania, chyba że co innego wynika z umowy albo że umowa agencyjna została rozwiązana na skutek okoliczności, za które agent ponosi odpowiedzialność.
  • W sytuacji, gdy nie została określona wysokość sumy pieniężnej za ograniczenie działalności konkurencyjnej, wtedy należy się suma w wysokości odpowiedniej do korzyści osiągniętych przez dającego zlecenie na skutek ograniczenia działalności konkurencyjnej oraz utraconych z tego powodu możliwości zarobkowych agenta.

Pamiętaj o tym, że jeżeli jesteś dającym zlecenie, to możesz do dnia rozwiązania umowy z agentem odwołać ograniczenie działalności konkurencyjnej z takim skutkiem, że po upływie sześciu miesięcy od chwili odwołania jesteś zwolniony z obowiązku wypłacania sumy pieniężnej za ograniczenie działalności konkurencyjnej. Logiczne jest wtedy to, że skoro zwalniasz z zakazu konkurencji w taki sposób, jesteś też zwolniony z zapłaty sumy pieniężnej na rzecz agenta.

Co ważne, odwołanie ograniczenia działalności konkurencyjnej wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Kiedy to agent może zwolnić się z zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej?

Jeżeli agent wypowiedział umowę z powodów za które odpowiedzialność ponosi wyłącznie dający zlecenie, może zwolnić się z obowiązku przestrzegania ograniczenia działalności konkurencyjnej przez złożenie dającemu zlecenie oświadczenia na piśmie przed upływem miesiąca od dnia wypowiedzenia.

Uwaga:Nie ma żadnych przeszkód, aby strony przyjęły stosowne postanowienia ograniczające działalność konkurencyjną agenta także przez czas obowiązywania umowy agencyjnej, kierując się w tym zakresie zasadą swobody umów (art. 353z indeksem 1 k.c.). Tak wypowiedział się Lech Jaworski w artykule „Zmiany przepisów kodeksu cywilnego regulujących umowę agencyjną”.

Zakaz konkurencji w pozostałych umowach cywilnoprawnych

(art. 353 z indeksem 1 k.c. zasada swobody umów)

• Może być zawarty na czas obowiązywania łączącej strony umowy, jak i na określony czas po zakończeniu pierwotnie łączącej strony umowy.
  • Określ dokładnie zakres zakazu konkurencji tj. rodzaj działalności, której nie wolno prowadzić, na rzecz jakich podmiotów jest zabronione świadczenie usług lub wykonywanie pracy.
  • Dokładne określenie czasu przez jaki ma obowiązywać zakaz konkurencji po ustaniu łączącego strony pierwotnie stosunku cywilnoprawnego.
  • W przypadku ustanowienia zakazu konkurencji po ustaniu stosunku cywilnoprawnego (umowy zlecenia, o dzieło, o współpracy) określ ekwiwalent pieniężny (odszkodowanie za powstrzymywanie się od prowadzenia działań konkurencyjnych), a także sposób jego płatności. W szczególności, czy odszkodowania będzie płatne jednorazowo czy może ratalnie.
  • W umowie o zakazie konkurencji można przewidzieć jej wypowiedzenie, czy odstąpienie od umowy po zapłacie odstępnego.
  • Podjęcie działań konkurencyjnych można uzależnić też od zgody pozostałych stron umowy.
  • Możesz wprowadzić też do umowy karę umowną za naruszenie zakazu konkurencji.

Zakaz konkurencji a COVID-19

Regulacja w tym zakresie znajduje się w art. 15gf ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 ze zm.) – pkt 2-5:

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, strony umowy o zakazie konkurencji obowiązującym po ustaniu:

• umowy agencyjnej,
  • umowy zlecenia,
  • innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
  • umowy o dzieło

na rzecz których ustanowiono zakaz działalności konkurencyjnej, mogą ją wypowiedzieć z zachowaniem terminu 7 dni.

Na mocy § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. poz. 491 ze zm.) w okresie od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza się stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Dlatego w tym czasie, każda ze stron umowy o zakazie konkurencji po ustaniu ww. umowy ma prawo do wypowiedzenia takiej umowy.

KONIEC:)

Dziękuję za Twoją wytrwałość i przeczytanie artykułu do końca. Zachęcam też do podzielenia się swoim komentarzem:)

*Opracowanie przygotowano w oparciu o „Metodyka sporządzania umów gospodarczych” A. Cempura, A. Kasolik, Wyd. Wolters Kluwer.