Jak prawidłowo napisać Regulamin sklepu online? Część 1

utworzone przez | 28 lipca&7b59+02:00;2020 | RODO i e-commerce | 0 komentarzy

Jak prawidłowo napisać Regulamin sklepu

Stan prawny na dzień: 28.07.2020 r.

Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.

 

Internet – to nie tylko źródło informacji, rozrywka, ludzkie interakcje, to miejsce, gdzie rozwija się biznes. Zakupy przez Internet są czymś normalnym, wygodnym, bardziej użytecznym, uwzględniającym życie w ciągłym „niedoczasie”. Zobacz, do świata wirtualnego przeniosła się już nie tylko sprzedaż towarów/produktów, ale też usługi, nawet usługi o bardzo specjalistycznym charakterze. E-sklepy dają ogromne możliwości, ale trzeba mieć odpowiedni produkt, grupę docelową, a przede wszystkim wiedzieć jak sprzedawać „z głową” (odpowiedni marketing, reklama, promocja). Nie można też zapomnieć o prawniczym aspekcie, przygotowania odpowiedniego Regulaminu e-sklepu, informacji o przetwarzaniu danych osobowych itp. W moim artykule przedstawię Ci, jak prawidłowo napisać prosty Regulamin e-sklepu. Zaczniemy od podstaw.

 

Bądź na bieżąco!:)

Informacje o nowych artykułach wprost na Twojego maila. W prezencie otrzymasz wzór legalnej stopki e-maila firmowego.

Podaj swój adres e-mail w celu realizacji usługi newslettera, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o moich promocjach i ofertach.

Informację o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności. 

Please wait...

Dziękuję!:)

Wszystko przebiegło prawidłowo. W ciągu kilku minut otrzymasz ode mnie e-mail z dokumentem.

Jeżeli wiadomość nie dojdzie w ciągu kilku minut i nie ma jej w spamie, najpewniej Twój adres e-mail jest nieprawidłowy lub zawiera literówkę. Jeśli tak się stało, napisz do mnie na o.zarzecka@kancelaria-oz.pl.

 

Obowiązek przygotowania i wdrożenia Regulaminu na stronie e-sklepu, to absolutna podstawa. Oczywiście masz też obowiązek poinformowania swoich klientów o przetwarzaniu ich danych osobowychw Polityce Prywatności. Więcej informacji o Polityce Prywatności na stronie www, znajdziesz tutaj.

 

Regulamin e-sklepu – po co?

 

Regulamin pozwala klientowi e-sklepu poznać zasady na jakich zawierana jest umowa sprzedaży, a Ty jako sprzedający, będziesz mógł wyłączyć swoją odpowiedzialność w niektórych sytuacjach.

 

Co o Regulaminie sklepów internetowych można wyczytać w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną?

 

Usługodawca, czyli właściciel sklepu online:

 

1) określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej „regulaminem”;

2) nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

 

2.  Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

 

3.  Regulamin określa w szczególności:

1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;

2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:

 

a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,

b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;

 

3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;

4) tryb postępowania reklamacyjnego.

 

4.  Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.

Jak widzisz, w ustawie znajdują się bardzo ogólne zapisy i jest to wyliczenie przykładowe. W dalszej części artykułu pokażę Ci, jak w praktyce wygląda treść takiego Regulaminu.

 

Regulamin e-sklepu a konsument

 

  • Kim jest konsument?

 

Konsument, to osoba fizyczna korzystająca ze sklepu internetowego i dokonująca zakupu w zakresie niezwiązanym bezpośrednio ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (zgodnie z treścią art. 22 z indeksem 1 Kodeksu cywilnego).

Prościej, chodzi o osobę, która kupuje w Twoim e-sklepie np. e-booka, jako osoba prywatna.

 

W przypadku, gdy swoje towary/produkty/usługi kierujesz do konsumentów, to koniecznie muszą znaleźć się tam odpowiednie zapisy dot. m.in. wyjaśnienia pojęcia konsumenta, prawa odstąpienia od umowy, informacje o reklamacjach i zwrotach, brak klauzul niedozwolonych, opisana ścieżka składania reklamacji i sądu właściwego do prowadzenia postępowań sądowych.

 

 

Treść Regulaminu e-sklepu (podstawy)

 

  • Co zawiera taki Regulamin?

 

1. Definicje pojęć.

2. Postanowienia ogólne.

3. Techniczne warunki korzystania ze Sklepu.

4. Składanie i realizacja zamówienia.

5.Ceny towarów/usług i formy płatności.

6. Koszty i termin dostawy.

7. Reklamacje dotyczące towarów/usług (Konsument).

8. Reklamacje dotyczące funkcjonowania serwisu sklepu.

9. Zwroty.

10. Pozostałe zasady korzystania ze sklepu internetowego.

11. Dane osobowe i pliki cookies.

12. Postanowienia końcowe.

13. Zmiany Regulaminu.

 

Na tym punkcie kończę artykuł. W następnym wpisie, wyjaśnię Ci w sposób bardziej opisowy, co powinno znaleźć się w poszczególnych zapisach Regulaminu.

 

Dziękuję, że przeczytałeś artykuł do końca. Podziel się swoim komentarzem, czy ten wpis był dla Ciebie pomocy? Jeżeli jeszcze nie zapisałeś się na mój newsletter, zapraszam tutaj😉

Udostępnij

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij

Tagi wpisu

Kategorie

Popularne wpisy