Stan prawny na dzień: 17.12.2019 r.
Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.
Zorganizowanie konkursu na stronie na Facebooku to dla przedsiębiorców świetna forma promocji i możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z użytkownikami Facebooka, przez zaangażowanie ich do działania. Jeżeli organizacja konkursu to przemyślana strategia, dzięki takiej inicjatywie możemy powiększyć grono naszych potencjalnych klientów, a nie będą to tylko osoby zainteresowane otrzymaniem nagrody. Wszystko zależy od pomysłu i tego, jakich użytkowników chcemy nagrodzić i do siebie przyciągnąć.
Jeżeli chcesz zorganizować taki konkurs, to musisz pamiętać, że zgodnie z Regulaminem i zasadami obowiązującymi na Facebooku, a w szczególności zasadami dotyczącymi korzystania z konkretnych funkcji w zakresie promocji (rozdział 3 Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach):
„W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
- oficjalny regulamin;
- warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
- zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
- pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
- informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.”
Najlepszym rozwiązaniem, żeby zbytnio nie komplikować sobie sprawy i nie wpaść w kłopoty związane z naruszeniem prawa, jest rezygnacja z loterii. Dlaczego?
Jeżeli chcesz zorganizować loterię promocyjną to musisz uzyskać zezwolenie na przeprowadzenietakiej loterii przez dyrektora izby administracji skarbowej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, to odsyłam Cię do ustawy z dn. 19.11.2009 r. o grach hazardowych (m.in. art. 2 ust. 1 pkt 10, art. 7 ust. 1, art. 32 ust. 3).
Co powinien zawierać regulamin konkursu?
Ostatnio mój klient zwrócił się do mnie z prośbą o przygotowania dla niego takiego właśnie regulaminu. Znalazły się w nim, takie punkty jak:
- Postanowienia ogólne.
- Warunki udziału w konkursie.
- Nagroda.
- Zasady rozstrzygnięcia konkursu i przyznania nagrody.
- Postępowanie reklamacyjne.
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych.
- Postanowienia końcowe.
Teraz przejdę do skrótowego omówienia, co znalazło się w tych punktach:
- Postanowienia ogólne:
– wskazujesz, kto jest organizatorem konkursu i fundatorem nagrody,
– gdzie i w jakim terminie jest przeprowadzany konkurs,
– ważne: Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
- pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
- informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
- Warunki udziału w konkursie:
– wskazujesz, kto może być uczestnikiem konkursu np. osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych,
– uczestnik ma posiadać zweryfikowane konto na FB,
– jakie działania ma podjąć osoba, aby otrzymać nagrodę, jej zadanie,
– za co organizator konkursu nie ponosi odpowiedzialności np. za zablokowanie strony na FB.
- Nagroda:
– opisanie, co stanowi nagrodę,
– informacje, że zwycięscy nie przysługuje np. prawo wymiany nagrody czy prawo do ekwiwalentu pieniężnego.
- Zasady rozstrzygnięcia konkursu i przyznania nagrody:
– wskazanie w jaki sposób będzie wybrany zwycięzca,
– zasady ogłoszenia wyników konkursu,
– zasady przesłania nagrody,
– brak odpowiedzialności organizatora za niemożliwość przekazania nagrody.
- Postępowanie reklamacyjne:
– kiedy reklamacja może być zgłoszona, w jakim czasie,
– co powinno znaleźć się w reklamacji,
– w jakim czasie organizator rozpatruje taką reklamację.
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych (RODO):
– podstawowe informacje dot. Administratora, podstaw prawnych, zakresu, czasu przechowywania danych, praw przysługujących osobie, której dane są przetwarzane.
- Postanowienia końcowe:
– odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu cywilnego,
– zasady rozstrzygania sporów,
– zmiany zasad konkursu.
Warto prześledzić sobie regulaminy do konkursów przeprowadzanych na Facebooku. Wiele z nich, niestety nie spełnia tych kryteriów, o których pisałam powyżej.
Mimo wszystko warto zadbać o to – skoro zdecydowaliśmy się już korzystać z serwisu Facebook do promowania naszych usług – aby, przestrzegać Regulaminu i zasad obowiązujących w tym medium. W przeciwnym przypadku, możemy zostać np. zablokowani przez Facebooka.
Masz swoje doświadczenia związane z przeprowadzaniem konkursu na Facebooku. Podziel się swoim komentarzem. Jeżeli ten temat jest przed Tobą, a masz jeszcze wątpliwości, to również zachęcam do podzielenia się swoją opinią:)
Bardzo przydatny i świetnie napisany artykuł!
Bardzo się cieszę i dziękuję!:)