Umowa zlecenia a ewidencja godzin czasu pracy?
Umowa zlecenia a ewidencja godzin czasu pracy?
Stan prawny na dzień: 30.06.2021 r.
Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.
Zatrudnienie osoby na podstawie umowy zlecenia wiąże się z obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia za wykonane w ramach tej umowy czynności. Trzeba pamiętać, że ewidencja czasu pracy takiego zleceniobiorcy to nic innego jak wskazanie liczby godzin przez którą takie zlecenie było faktycznie wykonywane.
Przykład: Pan X w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudnia na podstawie umowy zlecenia Pana Y. Wynagrodzenie jest określone ryczałtowo. Czy Pan X powinien prowadzić ewidencję czasu Pana Y, czy może to Pan Y powinien ewidencjonować swój czas pracy?
W pierwszej kolejności, zwracam Twoją uwagę na treść art. 8a ust. 1 ustawy z 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w przypadku umów, o których mowa w art. 734 i art. 750 Kodeksu cywilnego, wykonywanych przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi, wysokość wynagrodzenia powinna być ustalona w umowie w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej ustalonej zgodnie z odrębnymi przepisami.
Ważny z punktu widzenia poruszonego powyżej pytania dotyczącego ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorcy jest art. 8b ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę:
1. W przypadku umów, o których mowa w art. 734 i art. 750 Kodeksu cywilnego, strony określają w umowie sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
2. W przypadku, gdy strony w umowie nie określą sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenialub świadczenia usług, przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia.
3. Jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług, potwierdza przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a w przypadku braku takiego potwierdzenia przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do wykonującego zlecenie lub świadczącego usługi w przypadku skierowania takich osób do wykonania zlecenia lub świadczenia usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1563). W takim przypadku pracodawca użytkownik, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi, prowadzi ewidencję liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
5. Jeżeli kilka osób przyjmuje zlecenie lub zobowiązuje się świadczyć usługi wspólnie, potwierdzanie liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług następuje odrębnie w stosunku do każdej z tych osób.
Pewną wskazówką w tym temacie są wyjaśnienia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 3.11.2016 r.:
„Przedmiotowa ustawa reguluje mechanizm ustalania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Co do zasady, strony w umowie określają sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a więc decydują czy to zleceniodawca prowadzi ewidencję przepracowanych godzin, czy też informację o liczbie godzin przedstawia zleceniobiorca.
W przypadku gdy strony w umowie nie określą sposobu potwierdzania, to zleceniobiorca przedkłada informację o liczbie godzin, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia.
Informację (np. rachunek czy fakturę zawierające wskazanie liczby godzin wykonania usługi) może przedłożyć w dowolnej formie: pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, a więc np. również pocztą elektroniczną”.
O czym pamiętać?
Pan X (zleceniodawca) musi pamiętać o tym, że wysokość wynagrodzenia Pana Y (zleceniobiorcy) powinna być ustalona w umowie tak, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowejustalonej zgodnie z odrębnymi przepisami. Obecnie w roku 2021 stawka ta wynosi 18,30 zł brutto.
Dziękuję za Twoją uwagę i przeczytanie artykułu do końca:)
Jeżeli potrzebujesz porady prawnej lub pomocy w sporządzeniu takiej umowy zlecenia, to zapraszam do kontaktu. Możesz też skorzystać z opracowanego przeze mnie wzoru umowy zlecenia, dostępny tutaj.
https://digiartia.com/product/learning-app-learning-management-system-template/
https://digiartia.com/product/geeks-online-learning-marketplace-wordpress-theme/