Klauzule niedozwolone w Regulaminach sklepów internetowych – o co chodzi?

utworzone przez | 2 września 2020 | RODO i e-commerce | 0 komentarzy

Klauzule niedozwolone w Regulaminach sklepów internetowych – o co chodzi?

Stan prawny na dzień: 02.09.2020 r.

Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.

 

Regulaminy sklepów internetowych to absolutna podstawa, jeżeli prowadzisz swój biznes w Internecie. Obowiązują tutaj pewne zasady, co koniecznie w takim Regulaminie ma się znaleźć oraz czego nie wolno do niego wprowadzać. W moim dzisiejszym artykule podam Ci konkretne przykłady takich niedozwolonych postanowień umownych i dowiesz się, gdzie możesz znaleźć taki rejestr klauzul niedozwolonych.

 

Bądź na bieżąco!:)

Informacje o nowych artykułach wprost na Twojego maila. W prezencie otrzymasz wzór legalnej stopki e-maila firmowego.

Podaj swój adres e-mail w celu realizacji usługi newslettera, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o moich promocjach i ofertach.

Informację o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności. 

Please wait...

Dziękuję!:)

Wszystko przebiegło prawidłowo. W ciągu kilku minut otrzymasz ode mnie e-mail z dokumentem.

Jeżeli wiadomość nie dojdzie w ciągu kilku minut i nie ma jej w spamie, najpewniej Twój adres e-mail jest nieprawidłowy lub zawiera literówkę. Jeśli tak się stało, napisz do mnie na o.zarzecka@kancelaria-oz.pl.

 

 Więcej informacji dotyczących tego, co powinno znaleźć się w Regulaminie e-sklepu, znajdziesz w moich dwóch poprzednich artykułach poświęconych tej tematyce:

 

 

  1. Jak prawidłowo napisać Regulamin sklepu online? Część 1
  2. Jak prawidłowo napisać Regulamin sklepu online? Część 2

 

 

Niedozwolone postanowienia umowne – kogo/czego dotyczą?

 

 

Niedozwolone postanowienia umowne, zwane też klauzulami abuzywnymi dotyczą praw konsumentów. Nie znajdują zastosowania do umów między przedsiębiorcami.

 

 

Kim jest konsument?

 

 

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

 

UWAGA!

 

Od 01.01.2021 r. wchodzą w życie nowe przepisy dot. przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, którzy nie dokonują zakupu w e-sklepie w związku z prowadzoną działalnością zawodową(do sprawdzenia w CEIDG, pod kątem PKD). W tym przypadku przysługują takim przedsiębiorcom uprzywilejowanym, takie prawa jak konsumentom: prawo odstąpienia od umowy, złożenia reklamacji.

 

Co do tej grupy, trzeba także zachować ostrożność i wykluczyć z Regulaminu takie zapisy, które będą miały charakter niedozwolony.

 

 

Co to są niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne)?

 

 

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w art. 385 (1) kodeksu cywilnego:

 

Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.

 

Z kolei przykładowy katalog niedozwolonych postanowień umownych został wskazany w art. 385 (3) kodeksu cywilnego.

Od kiedy stosowanie postanowień niedozwolonych jest zakazane?

 

 

Udzielając odpowiedzi na to pytanie, trzeba wskazać, że od momentu wpisania treści tych postanowień niedozwolonych do rejestru Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Do rejestru wpisywane były postanowienia umowne uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) przed 17.04.2016 r.*

 

Obecnie, ze względu na zmianę modelu kontroli abstrakcyjnej postanowień wzorców umowy z sądowej na administracyjno-sądową realizowaną przez Prezesa UOKiK, do rejestru trafiają klauzule tylko w tych sprawach, w których wniesiono pozwy do SOKiK przed 17.04.2016 r. W nowych sprawach rozstrzygnięcia dotyczące stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy wynikają z decyzji Prezesa UOKiK i publikowane są w bazie decyzji na stronie internetowej Urzędu.*

*informacje pochodzą ze strony www: https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php

 

W sytuacji, gdy w Twoim Regulaminie pojawią się klauzule podobne do tych uznanych względem innego podmiotu za abuzywne, to możesz spodziewać się wytoczenia powództwa także względem Ciebie. Zresztą na pewno słyszałeś o firmach/kancelariach, które specjalizują się w tropieniu takich postanowień niedozwolonych w Regulaminach zamieszczanych w Internecie.

 

Zwrócić też uwagę, że zapisy zawarte w Twoim Regulaminie mają być precyzyjne, nie powinny przywoływać możliwości niezliczonych interpretacji. Trzymaj się zasady prosto, ale konkretnie. Dzięki temu nie narazisz się na ryzyko.

Przykłady niedozwolonych postanowień umownych w Regulaminach e-sklepów

 

 

W tym miejscu pokażę Ci i zacytuję klauzule abuzywne dotyczące konkretnych części Regulaminu:

 

  1. Wykonanie/realizacja umowy sprzedaży:

„Sklep nie odpowiada za terminowość dostarczenia przesyłek przez firmy kurierskie.”

(nr wpisu – 1895, data wpisu – 19.04.2010 r.)

„Uszkodzenia powstałe w czasie dostawy i transportu będą rozpatrywane tylko, gdy usterka zostanie odkryta w obecności pracownika firmy kurierskiej. W takim przypadku niezbędne jest spisanie protokołu szkody w obecności pracownika firmy kurierskiej.”

(nr wpisu – 2519, data wpisu – 19.09.2011 r.)

 

 

 

  1. Gwarancja/Reklamacja:

„Zdjęcia, kolor i opisy produktów mają wyłącznie charakter orientacyjny i nie mogą być podstawą do jakichkolwiek roszczeń i reklamacji.”

(nr wpisu – 2773, data wpisu – 03.01.2012 r.)

„Nie ponosimy jednak odpowiedzialności za błędne podanie parametrów i właściwości towarów lub nagłą ich zmianę przez jego producenta.”

(nr wpisu – 2101, data wpisu – 06.12.2010 r.)

„Koszt przesyłki reklamowanego towaru pokrywa kupujący.”

(nr wpisu – 2760, data wpisu – 03.01.2012 r.)

„Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko w momencie odbioru towaru w obecności dostawcy (kuriera lub pracownika Poczty Polskiej).”

(nr wpisu – 2368, data wpisu – 16.06.2011 r.)

 

 

  1. Odstąpienie/rozwiązanie umowy:

„Nieodebranie przesyłki przez zamawiającego skutkuje rozwiązaniem umowy.”

(nr wpisu – 2535, data wpisu – 19.09.2011 r.)

„Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu.”

(nr wpisu – 2778, data wpisu – 03.01.2012 r.)

 

 

 

  1. Zmiany Regulaminu e-sklepu:

„Wszelkie zmiany wchodzą w życie z chwilą ich opublikowania (zamieszczenia) w sklepie internetowym, w związku z czym klient jest zobowiązany do bieżącej weryfikacji jego postanowień.”

(nr wpisu – 2753, data wpisu – 28.12.2011 r.)

„Zastrzegamy sobie prawo do zmiany regulaminu.”

(nr wpisu – 2758, data wpisu – 03.01.2012 r.)

„Zmienione zapisy Regulaminu są wiążące od momentu ich opublikowania w witrynie sklepu.”

(nr wpisu – 1783, data wpisu – 21.12.2009 r.)

 

 

 

  1. Postanowienia końcowe (właściwość sądu w sporach sądowych z konsumentami):

„Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikłych z umowy sprzedaży jest sąd właściwy dla siedziby sklepu internetowego.”

(nr wpisu – 1879, data wpisu – 30.03.2010 r.)

„W przypadku braku porozumienia, spory będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby usługodawcy.”

(nr wpisu – 590, data wpisu – 02.12.2005 r.)

 

 

Pamiętaj! Powyższe klauzule mają charakter KLAUZUL ABUZYWNYCH, dlatego stosując takie postanowienia narażasz się na dotkliwe konsekwencje prawne m.in. postępowanie sądowe o uznanie tych postanowień za niedozwolone, poniesienie kosztów procesu, a nawet nałożenie kar pieniężnych przez Prezesa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeżeli zakres tych informacji Cię przytłoczył albo odkryłeś jakiś z zakazanych zapisów w swojej umowie, to nie odkładaj tego problemu na potem, bo możesz drogo za to zapłacić. Działaj!

 

Nie wiesz co zrobić?

 

W mojej ofercie e-sklepu przygotowałam taki prosty Regulamin z odpowiednim komentarzem, przydatnymi instrukcjami. Zobacz, tutaj. Jeżeli obawiasz się, że struktura Twojego e-sklepu jest bardziej skomplikowana, to możemy też umówić się na indywidualne sporządzenie takiego Regulaminu. Skontaktuj się ze mną w tej sprawie.

 

Dziękuję za Twoją uwagę i przeczytanie artykułu do końca:) Podziel się też w komentarzu, co myślisz o tym artykule.

 

*Opracowanie częściowo zostało przygotowane w oparciu o informacje zawarte w publikacji „Bezpieczeństwo systemu e-commerce” L. Kępa, P. Tomasik, S. Dobrzyński

Udostępnij

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij

Tagi wpisu

Kategorie

Popularne wpisy