Stan prawny na dzień: 07.11.2019 r.
Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.
W dobie Internetu, mediów społecznościowych, przedsiębiorcy w celu promocji swoich usług lub produktów bardzo często wykorzystują wizerunek klientów. Jest to świetna forma reklamy i promocji, a także dowód społeczny potwierdzający autentyczność i skuteczność ich działań.
Przykładem może być udostępnienie wizerunku osób biorących udział w szkoleniach stacjonarnych, pokazania efektu zabiegów estetycznych czy też fotografii wykonanej w studio fotograficznym. Ale czy udostępnienie wizerunku naszego klienta bez uzyskania jego zgody jest legalne? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w moim artykule.
Regulacje prawne dot. tego zagadnienia odszukasz w ustawie z dn. 4 lutego 1994 r. prawo autorskie i prawa pokrewne (art. 81 i następne tej ustawy).
Co należy rozumieć przez wizerunek?
Wizerunek to zdatne do rozpowszechniania przedstawienie obrazu fizycznego człowieka (wygląd, jego indywidulane, dostrzegalne cechy), które umożliwia rozpoznanie osoby widniejącej.
Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku – kiedy jest konieczna?
Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
Brak konieczności uzyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku – w jakich sytuacjach?
Wyjątki od obowiązku uzyskania zgody osoby na rozpowszechnianie jej wizerunku:
- kiedy dotyczy to osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,
- kiedy dotyczy to osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
W jaki sposób zgoda może być udzielona?
Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku to może być jednostronne oświadczenie osoby widniejącej o wyrażeniu takiej zgody, a także może to być postanowienie zawarte w umowie na świadczoną usługę zawartą między przedsiębiorcą a jego klientem.
Co taka zgoda powinna zawierać?
Przede wszystkim zgoda na rozpowszechnianie wizerunku powinna być udzielona na piśmie. Dlaczego? Ponieważ w przypadku sporu, to na osobie rozpowszechniającej będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, że uzyskała taką zgodę.
Osoba, która wyraża zgodę powinna mieć pełną świadomość celu, sposobu prezentacji jej wizerunku, ale też czasu i miejsca rozpowszechniania.
Treść zgody:
- w jakim zakresie osoba wyraża zgodę na rozpowszechnianie jej wizerunku (np. klient poddał się zabiegowi estetycznemu i wyraża zgodę na to, aby jego wizerunek przedstawiający efekt zabiegu znalazł się na fanpage’u osoby przeprowadzającej zabieg);
- na czym będzie polegało rozpowszechnianie wizerunku np. publikacja w prasie drukowanej, rozpowszechnianie w Internecie itp.;
- przez jaki okres czasu będzie ten wizerunek rozpowszechniany i gdzie;
- wskazanie, że ze względu na charakter łączącego strony stosunku prawnego, osoba, której wizerunek będzie wykorzystywany nie otrzyma wynagrodzenia;
- możesz uzyskać też zobowiązanie tej osoby, że w tym okresie nie wycofa swojej zgody na rozpowszechnianie wizerunku.
Jakie konsekwencje prawne grożą Ci za wykorzystanie wizerunku klienta bez jego zgody?
Klient może żądać:
- w przypadku zagrożenia takim działaniem (wizerunek nie został jeszcze zamieszczony) – zaniechania takiego działania,
- w razie naruszenia tj. zamieszczenia wizerunku – usunięcia naruszenia, czyli w tym przypadku usunięcia wizerunku z miejsc, gdzie został zamieszczony oraz przeproszenia osoby za bezprawne użycie jej wizerunku,
- jeżeli naruszenie było zawinione, sąd może przyznać takiej osobie odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę lub – na jej żądanie – zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez nią cel społeczny.
Powyższych roszczeń nie można dochodzić po upływie dwudziestu lat od śmierci tej osoby, która nie wyraziła zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku.
Są to najważniejsze informacje, które koniecznie musisz wziąć pod uwagę, gdy będziesz chciał wykorzystać wizerunek swojego klienta.
Zapraszam Cię do podzielenia się swoim komentarzem:)
0 komentarzy